Luffning Tips

 
Biljett
Tågbiljetten består av ett interrailkort. Man köper biljetten via SJ. Det finns ett kort för 10 ,15, 22 eller 30 dagar.
Priset ligger mellan 2000kr och 5000 kr beroende på dagarna.
Man kan resa fritt inom 30 europeiska olika länder, undantag Sverige.

Där har vi aneldningen varför vi flög till Köpenhamn. För att vi inte kunde åka tåg från sverige på den här biljetten.

Antal resande
Ju fler man blir, detså komplicerare kommer det mesta att bli. Inte nog om att det är fler viljor att ta hänsyn, utan det blir svårare att hitta sovplatser och tågplatser.

 


Mitt personliga tycke på val av länder
Barcelona och Prag, var de städer som imponerade mig mest.
Man ska aldrig säga aldrig, men Amsterdam åker jag helst inte till igen.

Tips på besökmål
Gillar man party, så ska man definitivt besöka five floors i Prag. Ett partyställe som består av 5 våningar.
Varje våning har en egen musikstil.
Eiffeltornet är också ballt


Lägg tiden på saker ni verkligen VILL göra!! Gör inte saker "bara för att". 
Som den här värdelösa skapelsen? Den är så ful och hemskt, men ändå sitter vi där som några tap.
Ja vi ville dock vara äkta turiseter för en dag, javisst då fungerar det ju.
.

Budget
Är man brydd om att leva så billigt som möjligt? Ja då kanske en förtids-budget är en bra tanke.
Dock är det en fördel att alla är överense om vad som gäller. Vi hade ingen budget. Vi ville självklart inte lägga ut mer pengar i onödan, men vi ville njuta, och leva det spontana fräcka livet, och självklart kostar det lite lite extra.
Att snåla är ingenting jag rekomenderar. 

Boende
Vill du på ett tryggt boende, med lyx och frukost som ingår?? Är tågluffning verkligen rätt resa? Nej jag skulle nog inte tro det. Tågluffning innebär spontant och äventryligt, då är det Hostel som är det mest aktuella.
Det finns självklart mindre bra och bättre hostel. För oss var hostel LYX. När vi sov på tåg, gatan eller på bänkar så är en hård säng värsta kungasängen.

Mitt tips! Boka Hostel innan ni åker till nästa land. Det underlättar mängder att hoppa ur tåget och sedan ha en adress med ett boende på. Man kan fråga sig fram. 
 
 
 

Vi var stundtals sekunder från att klösa ur ögorna på varandra, det var då vi var galet trötta, hungriga och boendelösa.

Ska ni till Barcelona?
Låt mig rekomendera Tailors Hostel. http://tailorshostel.com/

Ska ni till Italien?
Låt mig rekomendera http://www.plushostels.com/pluscampingroma


 


Packningslista

1.  TA EJ med er för mycket! Tänk smidigt, enkelt och simpelt
2.  En filt var nog det bästa jag hade packat med mig.
3.  Våtservetter (till och med jag uppskattade det)
4.  Packa mobiladdaren lättillgängligt. När du minst anar det, hittar man ett strömuttag för att kunna ladda.
5.  Självklart ska ni ha en "fjällväska" med väska runt magen, och ej resväska.
6.  När ni delar tågkupé med andra, sov med värdesakerna gömda i en magväska eller under tröjan.
7.  Eftersom 90& av Europas länder har euro, ladda rejält med euro så ni klarar er, och ta reda på vilka länder som behöver en annan valuta.


 





Vin, ost, räkor, öl??? jaa ser simpelt ut, men detta var vårt lyxigaste tillfälle på hela resan. Vi var helt galna. Snacka om att standarden sjunker rätt snabbt. Mäktigt tycker jag.
 

Var öppen för alternativ, när du minst anar det, kommer det bästa minnet. 
Dessa jordgubbar med choklad, kan verka lönlöst? men för oss var detta en obeskrivlig timma.


FRÅGOR ???



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0